glavni izbornik

reportaze
Mykonos 2008
grčki otok vjetra

Mykonos, kaj tam opće nekaj puše? To je pitanje koje sam si postavio u proljeće prije tri godine. Nego da se ja vratim na početak.
Ljeto prije počeo ja surfat, inače sam se bavio skijanjem od malena, a po ljeti kao i većina klinaca trenirao sam tenis, rukomet i ostale, u Hrvata popularne sportove, di se može zgrnut pare. Mislim kaj buš se bavio nekim sportom za koji moraš otić u neku zabit di te niko ni ne vidi i za iz kojeg i za svjetskog prvaka zna petero ljudi pa nemreš postat zvijezda i bit na TV-u Red Carpetu.

Hvala Bogu moji starci nisu nikad bili fanatici koji su svoje komplekse lječili na meni i mojoj sestri pa nije bilo šamaranja i zabrana izlazaka ak smo zgutali, al na treninge se moralo ić. Onda je došao pubertet pa sam se kao otkačio, prestao igrat tenis i počeo se bavit slobodnim penjanjem, nažalost tada još nisam imao auto, a za vozačku je trebalo čekat još četiri godine,  Cerovac se penjo ko stekli, a prije je bio surfer pa sam tako ja odlučio počet surfat.

Prvo ljeto sam se telio po našim spotovima, za učenje je bilo super samo nikak mi nije pasalo to ganjanje prognoze, pa puše pa ne puše, pa nervoza jel bu više kaj zapuhalo. Dobro tad sam još bio na faksu pa sam imao vremena, ali nakon kaj sam proveo mjesec dana u Vignju na Pelješcu, a od toga surfao četiri dana, prekipilo mi, lijepo ja položio tečaj za instruktora windsurfa u Austriji i odlučio idem u Grčku, tam sigurno puše.

Večini surfera poznati su Rhodos, Kreta, Naxos i naravno legendarni Karpathos di je uvjek ˝deračina˝, svi me ti otkantaju i javi mi se tip iz škole s Mykonosa. Mislim si ja, kakav Mykonos di je to uopće, kaj tam nekaj puše? Gledam statistiku na windguru, sve nekaj slabo, ajd još da vidim kaj bu google našao. Na googleu veli jedno od tri najbolja party mjesta na svijetu, ok nije loše još da i puše... I onda nađem da se tam održava i europski windsurf freestyle kup, a valda nebi to organizirali na nekom mjestu gdje nema vjetra. Pa tako ja odlučio da idem na Mykonos. Brodom iz Venecije do Patrasa pa vožnja do Rafine (trajekt je jeftiniji nego iz Atene) i na Mykonos. Cijelim putem naravno bonaca, al to me ne zabrinjava jer je tek 5. svibanj pa tad vjetar još i nije tolko ustaljen. Drugi ili treći dan počelo je puhat i pada prvo surfanje!

Na plaži gdje je škola puše side offshore - znači od obale prema pučini pa je more flat (nema valova) i teško je ocijenit kolko zapravo puše.
Pitam ja kolegu koje jedro da uzmem. On veli, ma ne treba ti više od 5.4. Ja si mislim, ma daj ovaj je lud pa vani jedva da puše dobro bu ak i s 6.4 izglisiram. Međutim 5.4 je već bilo namontirano pa reko ajd da probam s tim. Uf! Pune ruke posla, a još i prvo surfanje u sezoni, moglo je i manje jedro!
Da, to je ujedno i odgovor na pitanje na početku. Nakon što sam tamo proveo zadnja tri ljeta mogu reći da vjetar tamo zapravo skoro da i ne prestaje.

Većina surfera je navikla da na spotovima najčešće funkcionira neka termika (snaga vjetra pojačana razlikom u temperaturi kopna i mora) pa je obično ujutro slabije, a kasnije pojača i navečer prestaje. Na Mykonosu je situacija drugačija, tu nema pravila. U principu kad puše, puše dan i noć bez prestanka. Po noći može bit 10 bofora pa ujutro 4-5, preko dana 7, predveče još pojačat, a može bit i sve obrnuto.  Stoga je nama u školi najdraže kad nas pitaju u koje doba dana najjače puše ili kad bude bilo malo manje vjetra. Na prvo pitanje odgovor je uvijek, a na drugo neće biti manje vjetra.

Mykonos spada u grupu otoka Kyklade, koja je, Ateni, najbliža skupina otoka i jedan je od najvjetrovitijih ljetnih windsurf spotova na svijetu. Tu je neka čudna fizika u igri jer u Kyklade spadaju i Naxos i Paros koji su također poznati windsurf i kitesurf otoci, ali tamo ne puše ni upola kao na Mykonosu. Često se, kada se s brežuljaka Mykonosa gleda na pučinu prema Naxosu, može na otprilike kilometar i pol od Mykonosa vidjeti linija gdje vjetar prestaje.
Uobičajeno je da maltemi (vjetar koji puše u Grčkoj u ljetnim mjesecima) jača prema jugu pa je tako najjači na Karpathosu, međutim u području oko Mykonosa, koji je mnogo sjevernije, iz nekog razloga samo je neznatno slabiji. Što je još čudnije, za razliku od južnijih otoka gdje zimi maltemi prestaje na Mykonosu i zimski mjeseci imaju 60% vjetrovitih dana.

Na otoku su tri spota. Na plaži Kalafatis je škola. Tu je flat, super za freestyle iako je vjetar često jak, a i malo je refulasto što otežava učenje novih trikova, ali kopno prati kurs jedrenja pa je idealno je za freeridere koji mogu pičit na par sto metera od obale i do tri kilometra u jednom smjeru. Chop (valići nastali utjecajem vjetra) nije veći od par centimetara.

U gradu je spot Korfos gdje je često 10-12 bofora i ima nešto vala. Zaljev je širine 500-tinjak metara pa se freeriderima koji vole kilometarske đireve, a da se nemoraju puno okretat, vjerojatno nebi sviđao. No na početku sezone dok ne funkcionira Ftelia to najbolji wave spot u Grčkoj (kao što se lokalci hvale) što je sasvim ok. Također je super za učiti jibe (okret niz vjetar), jer taman se zalaufaš u jednom smjeru kad se već moraš okrenut. Prvih 50m od plaže može se stajat po cijeloj širini zaljeva i tu je manje vala, a što se više ide prema ulazu u zaljev  valovi su veći, pa si svako može naći mjesto gdje mu paše.

I na kraju Ftelia, grčki Jaws (spot na Hawaiima, koji je ima jedan od najvećih valova na svijetu) kao što u šali vele lokalci.
Naravno da malo pretjeruju, ali normalno je da se uvijek ono svoje hvali, a kome ne paše ne mora se tamo ni voziti. Grci su ponosni i ne daju si solit pamet, ono kak su si oni zamislili tak je i nema se tu kaj raspravljat. Nedo bog reći nešto protiv home spota i kad se njih pita valovi su uvjek do neba.
No Zaista bez pretjerivanja svakog ljeta ima nekoliko big day-eva kad je val 4 metra. Šteta je što je taj cijeli zaljev na čijem dnu se nalazi plaža Ftelija prilično dubok pa su pravi uvjeti samo kad je točno određeni smjer vjetra i dovoljno je samo nekoliko stupnjeva promjene da se uvjeti pokvare.
Međutim sakupi se i dosta dana kad su valovi oko 2m sto je isto ok, a ljudi kod nas bi se za to potukli.

Lokalci imaju samo 4.0 i 4.7 veličine jedara i 70 litara dasku, a više im ni ne treba, jer i tako skupe barem 15-20 dana svaki mjesec. Ako nisu ti uvijeti onda im se i neda vozit, a treba ponekad i radit. Većina ih ima privat biznis i kad puše ključ u bravu i surfanje. To mi je najluđe kad ih pitaš kak ide poso pa kad vele: ˝Ma pusti me. Prijatelju ovaj mjesec je skroz loše. Stalno puše.˝ I onda pada smiješak od uha do uha, jer znači da se surfalo. Po zimi je još i bolje. Ne puše tolko često al kad puše onda je 50 čvorova i 4-5m val. Na slikama se mogu vidjeti loopovi na 10-ak metara u zraku.

Mjesto je tipično otočno. Na Kykladama po zakonu sve kuće moraju biti bijele, ne više od jednog kata i s plavim prozorima. Barem je tako bilo, mađutim ove godine sam vidio da ima sve više kerefeka. Inače Mykonos je omiljena destinacija svjetskog jet seta, svakojakih lovatora i, po čemu je najpoznatiji, homoseksualaca. Kad se navečer izađe do grada može se vidjeti svačeg. Tak da je nama, koji smo uglavnom bez love, omiljeni sport kupit cugu, slatkać ili giros u dućanu, sjest na zidić, gledat kak se raja namontirala i smijat se čega sve nema.

Na otoku ima i nekoliko svjetski poznatih klubova (Paradise Club, Space, Cavo Paradiso) gdje svakog ljeta gostuju najbolji svjetski DJ-i, baš poput Ibize. Upad je skup za riknut (20-60EUR zavisno od DJa), a cuga još skuplja (piva 8EUR, rum-kola 10EUR). Naravno mi balkanci se uvijek snađemo pa smo tako svakojakim spletom okolnosti (čitaj žicanjem i klošarenjem) upoznali menađere tih klubova tak da smo mogli ulaziti besplatno. Što je ok, jer ipak smo tamo cijelo ljeto pa bi pola zarade otišlo na izlaske.

Inače na Mykonosu sve ko da je pomaknuto u odnosu na ostatak europe. Prije podne u mjestu nema žive duše. Do podneva sve je zatvoreno, a ljudi počnu pokazivat znakove života tek oko dva popodne. Normalno kad su u gradu prije 23h samo turisti s krstaša, u ponoć restorani su još puni, a u klubovima prije jedan - dva ujutro se nema što tražit. Paradise Club je do 6-7h ujutro, a Cavo do sljedeći dan u podne.

Gazda škole je austrijanac, radnici njemci i austrijanci, a gostiju surfera ima od svukud, a većinom su ipak njemci i švicarci. Prvo ljeto sam bio sam, prošlog ljeta došao je i Dema (poznati surfer iz Pule), a ovog ljeta mi se činilo da je švabe počela hvatat nervoza, jer je bila lagana okupacija hrvata. Dema je ove godine isto radio u školi, iako smo on i ja uvijek nekak probali izkemijat da zapalimo na Fteliu, a u sedmom i osmom mjesecu su došli frendovi iz Pule i Zagreba.

Otok ima i aerodrom pa je jednostavno za doći, a osim vrlo velike vjerojatnosti da će biti vjetra ima nešto za svakog i većina ljudi se barem još jednom vrati. Sve plaže su pješćane na nekima je party i muzika trešti od ranih popodnevnih sati, a do nekih se može samo ATV-om (oni motorčići koji imaju 4x4) i imaš svoj mir, restorana i barova ko u priči, a i shoping je na svakom koraku pa u slučaju da partner ne surfa zanimacije ne manjka, jedino će vjerojatno manjkat love na računu jer cijene su paprene.
Da, nema se tu više kaj filozofirat Mykonos je definitivno posebno mjesto gdje se razlika između kultura, surfera i ne surfera, starog i mladog, muškog i ženskog najčešće gubi.

galerija slika

(c) WSurf 2008. Sve prijedloge, sugestije i komentare šaljite webmasteru.